onsdag den 27. januar 2016

Besvarelser til landskabet i malerkunsten 1600-1900, spørgsmål side 23-26

Hvad stod realismens landskabsskildringer for? Og hvad var dets hovedintention?
-       Malerierne lignede de motiver der var taget udgangspunkt i. Mange malere blev nød til at stå udenfor at aftegne selve naturen

       Hvad gik den nationalromantiske bølge ud på? Hvad mente kunstprofessor N.L. Højen var kunstnerens opgave?
-       Den gik ud på, at de danske nationale romantiske malere skulle udtrykke sin kærlighed til fædrelandet gennem malerier. Han mente at kunsten havde en social opgave som var, at den skulle værne omkring de danske værdier.

    Beskriv hvordan impressionisterne revolutionerede gengivelsen af landskabet.
-       Malerne sad ude på selve naturen og færdigjorde deres værker på stedet, modsætningen til realismens malere, som tegnede naturen, og færdigjorde malerierne derhjemme.

    Hvordan adskilte impressionisternes måde at male på sig fra kunstnerne før dem?
-       De var optaget af lysets indvirkning på motivet. Der var hele tiden ændring i lyset, og det medvirkede altså også til, at der hele tiden var ændring i maleriet.

     Hvad nævnes omkring fotografiets indflydelse på kunsten i teksten?
-       Fotografiet fandtes ikke, så de havde ikke noget billede at farve eller male efter, hvis at de tog hjem. Derfor blev de nød til at forblive ude i naturen og færdigøre deres maleri. Fotografiet var så småt begyndt at komme frem. Mone ville ikke have, at mallerier blev overtaget af fotografier. Han begyndte at lave mere struktureret mallerier, med hårde penselstrøg.

      Paul Cezanne lagde grund for en ny stilretning – hvilken? Hvad gik denne ud på?

-       Han lagde grund for kubismen. Hvilket der går ud på at opdele landskabet gennem farveflader og komposition. Det var systematisk præget. Derfor blev detaljerne nedtonet i fordel til farvernes sammenspil.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar